Forum Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Łodzi.

Forum społeczności szkolnej Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Łodzi.

Ogłoszenie

ZAREJESTRUJ SIĘ BY MIEĆ PEŁNY DOSTĘP DO FORUM... ZOBACZYSZ - Wyniki czerwcowej ankiety wśród uczniów / Termin szkolnej debaty "Co możemy zmienić w naszej szkole ?" / Informacje o warsztatach dla ojców "Bliżej, pełna łączność".

#1 2014-06-29 10:46:22

 Adam

Administrator

Punktów :   

Wpływ rodzicielskiego stylu wychowania na osobowość dziecka.

Uczeni zajmujący się badaniem wpływu rodzicielskiego stylu wychowania na osobowość dziecka i trwałość satysfakcjonującej obie strony więzi uzyskują zgodne wyniki.
Wyróżniają trzy różne style opiekuńczej i wychowawczej praktyki rodziców- autorytarny, permisywny, oraz demokratyczny.
Warto się nad nimi zastanowić, gdyż od nich w dużym stopniu zależy przeszłość i jakość naszych stosunków z dziećmi.


Rodzice stosujący styl autorytarny postępują tak, aby formować dziecko, kontrolować je, przyrównywać jego zachowanie do przyjętych przez siebie standardów.
Starają się narzucić dziecku swoje przekonania, unikają dyskusji z dzieckiem, natomiast bardzo cenią jego posłuszeństwo i podporządkowanie.
Gdy są z dziecka niezadowoleni, gdy przeciwstawia ono swoją wolę ich woli- karcą je, niekiedy cieleśnie. Rodzice autorytarni mają zazwyczaj szacunek wobec autorytetów, szanują pracę, porządek i tradycję.
Wobec dziecka nie stosują zachęt słownych, nie starają się go przekonać do swoich racji, oczekują od niego, że będzie akceptował ich świat.

Styl rodzicielskiego wychowania nazywany permisywnym (przyzwalającym), wyraża się w akceptowaniu i spełnianiu pragnień i dążeń dziecka. Rodzice otaczają je troską są łagodni i ustępliwi. Omawiając z dzieckiem różne problemy i decyzje rodzinne, starają się pozyskać je dla racjonalnych reguł współżycia w rodzinie.
Nie działają jednak aktywnie na rzecz poprawy zachowania dziecka, jeżeli jest ono nieodpowiednie. Są dla dziecka źródłem oparcia i zarazem źródłem realizacji jego życzeń.
Dziecko rządzi same sobą, rodzice unikają sprawowania kontroli nad nim i w rezultacie nie przyczyniają się do tego aby w postępowaniu kierowało się ono społecznymi standardami.
W kontakcie z dzieckiem nie stosują siły ,ale usiłują podejść do niego racjonalnie.

Trzeci styl to wychowanie demokratyczne. Rodzice wpływają na dziecko poprzez konsekwencje jego postępowania. Rozmowami, wyjaśnieniami i przekonywanie starają się zaindukować tj. Wyzwolić w dziecku chęć zachowania się w sposób pożądany przez rodziców. Drogą indukcji dążą do kontrolowania dziecka. Zachęcają je stosując zasadę- daj i bierz, włączają je do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym.
Uwzględniają zainteresowania dziecka, jego potrzeby i możliwości.
Zarazem jednak zachowują własne prawa przynależne rodzicom. Swoim autorytetem i psychicznym dyscyplinowaniem starają się przekazać mu zasady uwzględniające prawa i obowiązki zarówno rodziców, jak dzieci.
Psychologiczne dyscyplinowanie polega na stosowaniu dwóch sposobów wychowawczego postępowania. Jednym z nich jest tzw. Wycofanie miłości, czyli chwilowe powstrzymanie się w okazywaniu dziecku serdeczności, przy jednoczesnym poinformowaniu go, że nas zasmuciło i że nam wstyd z powodu jego zachowania.
Drugim jest wspomniana już indukcja, oparta o racjonalne wyjaśnianie i przekonywanie.



Wyniki badań wykazały, że zarówno nasilony autorytarny, jak permisywny styl wychowania nie prowadzą do trwałych, pożądanych zachowań dziecka.
Dzieci wychowywane w taki sposób nie staja się odpowiedzialne, współpracujące i przyjazne. Nie wykazują też ambicji w dążeniu do celu i nie są społecznie kompetentne.

Takie pozytywne właściwości psychiczne występowały natomiast u dzieci wychowywanych przez rodziców w sposób demokratyczny, to jest gdy rodzice byli opiekuńczy i wspierali dziecko w jego dążeniach, a zarazem wymagali podporządkowania się regułom współżycia stosując metody psychologiczne oparte o uczucie i rozum.
We wszystkich badaniach dzieci tak wychowywane wykazywały ponadto wyższy poziom uczciwości, empatii i zdrowej pewności siebie, a także nawiązywały satysfakcjonującą więź z rodzicami.


Świat w którym wychowujemy nasze dzieci jest niestety moralnie niejednoznaczny i nie wystarczy, że będziemy dbać o dyscyplinę i mieć nadzieję na lepszą przyszłość.
To wielkie nieporozumienie sądzić, że dyscyplina jest sposobem na ukształtowanie człowieka, postępującego szlachetnie i osiągającego sukces.
Tak naprawdę samo zdyscyplinowanie dziecka może prowadzić jedynie do tego, że dziecko zachowuje się właściwie i to wszystko.
Wychowanie musi sięgać głębiej, dokonywać się poprzez rozwijanie różnych umiejętności i siły charakteru.
Wielu rodziców traci z oczu swój dalekosiężny cel i wkłada ogromny wysiłek w osiągnięcie tego, co akurat teraz wydaje im się ważne.

My dorośli powinniśmy mieć na względzie, przede wszystkim dalekosiężne, priorytetowe cele, cierpliwie i bez pośpiechu uczyć nasze dzieci i pomagać im w kształtowaniu charakterów. Niestety, jak często zdarza się nam, że kołowrót codziennych obowiązków i zajęć bierze górę, ogarnia nas niczym potężne tornado, porywa i zmiata z powierzchni nasze najlepsze intencje, a super przygotowane plany działania biorą w łeb.
W tej sytuacji zamiast marnować czas na użalanie jakimi to jesteśmy złymi rodzicami, starajmy się lepiej odzyskać panowanie nad sytuacją i celami, które sobie postawiliśmy.

Szukajmy twórczych rozwiązań.
Nie powinniśmy na wychowanie zrównoważonych i zdolnych dzieci patrzeć jak na drogę przez mękę, usłaną niekończącymi się wykładami, nieżyciowymi instrukcjami oraz radami.
Przeciwnie wychowanie powinno następować w codziennym zdobywaniu życiowego doświadczenia, dzielenia się różnymi odkryciami , planowanymi i nieoczekiwanymi zdarzeniami i ćwiczeniami, stymulowanymi przygodami, w których razem z dziećmi bierzemy udział.


"Dziecko nie jest głupie, głupców wśród nich nie więcej niż wśród dorosłych."

Offline

#2 2014-06-29 10:55:00

 Adam

Administrator

Punktów :   

Re: Wpływ rodzicielskiego stylu wychowania na osobowość dziecka.

Zatrzymajmy się na chwilę nad poniższymi słowami, a zauważymy jak istotne jest to jacy są rodzice, jak postępują w codziennym życiu, jaki dają przykład swoim dzieciom.

To najbliższe środowisko jakim jest rodzina wpływa na całe życie ich dzieci.


Dziecko nie kochane ma trudności w przyszłości z akceptacją samego siebie i innych.
Żyjące w strachu, niepewności są lękliwe. Natomiast otoczone miłością, troską, zachęcane, chwalone- jest cierpliwe, radosne, pewne siebie, nie mające trudności z nawiązywaniem kontaktów z innymi, chętnie podejmujące inicjatywę, twórcze i szczęśliwe.

Lepiej używać palca do malowania niż do wytykania.

Jak ważne, aby mieć bliski kontakt ze swoim dzieckiem od najmłodszych lat. Znależć czas aby widzieć, zauważyć jak pięknie się rozwija, wiedzieć co go interesuje i cieszy a czego się boi i unika.

Lepiej bawić się poważnie z dzieckiem niż być poważnym.

Warto być rodzicem-przyjacielem, który zawsze wspiera w trudnych sytuacjach. Nie inwestować tylko w wiedzę, lecz uczyć zamiłowania do potęgi miłości.

Warto inwestować w przyszłość swoich dzieci, zaczynając najpierw od siebie, potem swój cenny czas poświęcić dla nich, żeby były nie tylko mądre, dobrze wychowane ale szczęśliwe bo kochane.


„Dziecko krytykowane uczy się potępiać.
Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji.
Dziecko żyjące w strachu uczy się lękliwości.
Dziecko doświadczające litości uczy się rozczulać nad sobą.
Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości.
Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści.
Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy.
Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie.
Dziecko otoczone wyrozumiałością uczy się cierpliwości.
Dziecko chwalone uczy się wdzięczności.
Dziecko akceptowane uczy się kochać.
Dziecko otoczone aprobatą uczy się lubić siebie.”


"Dziecko nie jest głupie, głupców wśród nich nie więcej niż wśród dorosłych."

Offline

#3 2014-06-30 17:58:51

Aurelia

Nowy użytkownik

Punktów :   

Re: Wpływ rodzicielskiego stylu wychowania na osobowość dziecka.

dobrze wybrany temat
od tego każdy rodzic powinien zacząć
ja się staram
nie zawsze się udaje

Offline

...................................................................................Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Łodzi .......... ul. Minerska 1/3.......... tel./fax: 042 634-70-92.......... e-mail:zso7@poczta.onet.pl..........................

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.56ks.pun.pl www.samuraj-ogame.pun.pl www.euh-ez1z.pun.pl www.shamanword.pun.pl www.dcforum.pun.pl